Integracja sensoryczna lodz to zdolność organizmu do prawidłowego interpretowania bodźców, które docierają do niego z otoczenia. Rozwija się już u niedużych dzieci i umożliwia im nauczyć się, jak zbudowany jest otaczający świat, zrozumieć go oraz z interpretować. Problemy z integracją sensoryczną zauważalne są już u malutkich dzieci, niemniej jednak na prawdę bardzo często nierzadko dopiero w przedszkolu lub żłobku nauczyciel zwróci uwagę na to, że dziecko potrzebuje pomocy specjalisty.
W pewnych sytuacjach to, co rodzice odbierali jako upór dziecka, nie jest wcale jego złośliwością a świadczy o pewnym zaburzeniu w sferze SI. Generalnie, gdy występują zaburzenia SI, można zaobserwować u dziecka takie objawy, jak: kłopoty z jedzeniem, przyjmowaniem pokarmów (zaburzenie żucia, niechęć do jedzenia pokarmów twardych, brak umiejętności picia przeciwnie niż przez słomkę mimo gotowości wiekowej), zwiększona wrażliwość na dotyk, zwłaszcza z uwzględnieniem przemian temperatury, np. skrajnie negatywna reakcja na dotyk zimną dłonią, słaba koordynacja ruchowa (dziecko często przewraca się, wydaje się, że ma mniejszą sprawność motoryczną, unika aktywności fizycznej, bo mu ona nie wychodzi).. U dzieci w wieku szkolnym dochodzą do tego inne objawy powiązane z umiejętnościami, które dziecko nabywa od pierwszej klasy, a nawet zerówki. Tu pojawić się mogą takie zaburzenia, jak dysgrafia, dyskalkulia, dysleksja, kłopoty społeczne, zwłaszcza z akceptacją standardów obowiązujących w dziale, utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak relacji z innymi dziećmi.
Warto zobaczyć: integracja sensoryczna lodz.